Unii sunt de perere ca soferii din ziua de astazi au ajuns sa inlocuiasca anvelopele mult mai rapid decat ar trebui. Alti, in schimb, sustin ca o anvelopa, daca este bine intretinuta, ar putea sa te tina si zece ani. Sanse ar fi, daca am aplica si cateva cunostinte de baza despre compozitia cauciucului si despre modul de intretinere al acestuia.
Dar, de obicei, nu stim provenienta anvelopelor si nici nu avem prea multe informatii despre modul de fabricare. Cel mai probabil, va incadrati in categoria celor care spun ca durata maxima de viata a unei anvelope este de doi sau maximum trei ani, fara ca acest lucru sa influenteze in mod decisiv performantele masinii. Din nou, unii specialisti sustin ca aceasta teorie este nu doar gresita, ci si total neeconomica. Astfel, producatori experimentati de cauciucuri spun ca, prin utlizarea corecta a modalitatilor de curatare si pastrare, un cauciuc bun ar trebui sa te tina chiar un deceniu. Prin urmare, nu vom spune ca durata de viata a unei anvelope este egala cu cea a asfaltului pe care ruleaza, dar am putea fi pe-aproape.
Cand pneurile sunt depozitate in magazii cu un climat controlat, cauciucurile pot avea o durata de viata nelimitata, iar odata ce ati iesit pe sosea, o ingrijire atenta va poate adauga cativa ani buni la durata de viata inscrisa pe termenul de valabilitate dat de producator. In oricare dintre situatii insa, in mers sau in repaos, regulile privind ingrijirea trebuie respectate cu strictete. Mai ales ca expunerea la ozon si razele ultraviolete scurteaza viata anvelopei, precum si lasarea la temperaturi inalte, pe perioade lungi. Bineinteles, in acest caz, un rol important il joaca si tipul de climat pe care-l aveti in zona de domiciliu.
Realitatea este ca durata de viata poate varia foarte mult atat de la un sofer la altul, de stilul de condus al fiecaruia, cat si de la o tara la alta.
Prin urmare, in loc sa trecem in calendar data cumpararii, specialistii ne recomanda o inspectie temeinica si o intretinere a cauciucurilor, o data pe luna. Fiti atenti, in mod special, la crapaturi sau taieturi ce pot aparea pe partile laterale, ce pot aparea fie din cauza expunerii indelungate la soare puternic, fie au stat neumflate corespunzator. De asemenea, masurati adancimea ridurilor verticale. Multi dintre noi se uita doar la gradul de uzura al ridurilor de pe pneuri, desi, asemenea unor pantofi pe care-i purtam in fiecare zi, cauciucurile sufera deformari la utilizarea regulata.
In functie de latimea benzii de rulare, apa se scurge pe santurile laterale ale cauciucurilor, reducandastfelsansele de producere a fenomenului de aquaplanare.
Mai apoi, este umflarea anvelopelor. In fiecare luna, acestea pierd regulat din presiune, putandu-si reveni odata cu cresterea temperaturi cu cate zece grade. Toate aceste schimbari recomanda o monitorizare si o ajustare regulata a presiunii in pneuri, atat pentru performanta, cat si pentru siguranta pasagerilor.